Tuesday, March 22, 2011

Bersyukur atau Tak Pandai Bersyukur??

Saya terpangil untuk menulis disini ,apabila ekonomi dunia sudah melonjak kembali ke paras tidak stabil.. Kerana harga minyak mentah dunia telah melambung naik seiring dgn krisis di Libya dan di Mesir harga minyak dunia terus melangkah dari rm100 setong ker rm300 setong... Gila sgt ni.. tapi ni la realiti... Dengan Jepun telah mengalami krisis ekonomi terburuk akibat bencana alam Tsunami baru2 ini... Sedikit sebanyak memainkan peranan dalam ekonomi dunia n semasa..

Secara logik akal di Malaysia... Apabila kerajaaan menaikkan harga minyak harga barang keperluan harian lain secara tidak langsung akan menurut langkah tersebut... Bawang,Minyak Msk,Garam,Bawang,Telur,Ayam... sumer naik... 1 je yg tak naik... GAJI PEKERJA... ini jarang naik... aku tak taw nape... biasa la... rugi beb... mcm maner along tak kaya... nak pinjam kat bank rm1200++ msti punya paling cikai basic...

Aq ader seorang hamba allah yg bekerja di sebuah Syarikat xxxx... syarikat xxx seolah2 memandng remeh soal gaji ini terhadap perkerja... kenapa aq ckp cm tu? 1st.... basic untuk pekerja baru die bg rm650... dengan alasan adr bnyak elaun semasa membuat kerja,,.. cth pergi site, ader la bg rm10.. tu pun berkira gn hamba allah ni tadi... Untuk makluman syarikat xxx tu ialah sebuah syarikat melayu... hamba allah ni telah berkahwin.. bayangkan nti dah di confrmkan oleh bos.. gaji yg dinaikkan hanya sekitar rm750..












Releven kah gaji sebnyak itu?? Tuan2 dan Puan2.. tolak rm350 sewa umah.. untuk anak rm200.. api air rm 100... dah rm650... gila tak? ade la rm100.. dapur tak pyah berasap ke tuan2 n puan2... perit kan idup ni... kadang2 rase keje gn cina lagi bgus... hahaha.. betul tu... hamba allah ni pon nak pakai kete.. nak beli umah.. patut ker? HAMBA ALLAH ini bukan xder pendidikan.. ader diploma, but ini ker gaji utk seorang graduan.. memang xmemilih kje.. tapi? haruskah... tu cerita hamba allah ini...

Standrd gaji minima di Malaysia sebenarnya cam ner ek??

Pada 30 April 2008, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mengadakan demonstrasi di depan bangunan Parlimen Malaysia mengenai isu gaji minimum RM1,200. MTUC merupakan kesatuan sekerja bagi pekerja di sektor swasta. Sementara CUEPACS merupakan kesatuan sekerja di sektor awam / kerajaan.
MTUC telah lama menuntut gaji minimum RM1200.00 sebulan kerana jumlah itu sahaja yang cukup menampung perbelanjaan sebuah keluarga seramai 5 orang. Gaji minimum ini dikemukakan sejak 5 tahun yang lalu berikutan kenaikan harga barang dan tol yang sentiasa naik.
Pihak majikan swasta enggan memberikan gaji minimum ini kerana mereka boleh mendapatkan pekerja asing dengan cukup mudah. Majikan boleh mengugut memindahkan kilang dan pelaburan ke luar negara terutama ke Vietnam, Thailand dan China. Sememangnya pihak pengilang telah lama menjadikan isu ini sebagai salah satu modal untuk mengugut negara sedang membangun seperti Malaysia.


Antara tuntutan MTUC ialah:
  • Akta Perhubungan Perusahaan 1967 hendaklah dipinda.
  • Akta Kesatuan Sekerja 1959 yang diwartakan awal 2008 hendaklah dipinda.
  • Gaji minimum RM900 sebulan dan elaun sara hidup RM300 sebulan.
  • Kesatuan sekerja ditubuhkan secara automatik, manakala majikan tidak boleh menghalang penubuhan kesatuan sekerja.
  • Cuti bersalin ditambah dari dua bulan kepada tiga bulan.
  • Bonus setiap tahun kepada pekerja kilang.
agak2 dengan keadaan sekarang ni bley idup ker?

No comments :

Post a Comment