Friday, June 22, 2012

Lelaki Kacak atau Lelaki Soleh??

Apa maksud lelaki sempurna??


dulu time sekolah ... budak-budak perempuan semua pandang budak lelaki yg hensem2 je.. yg smart2...

naik sekolah menengah pown same gak.. suka pandang paras rupa.. sape yg kureng ni... babai la...

cewek2 enggak bisa mau lihat lo...

apabila naik usia remaja... after school...

semua pown makin matang... dan makin matang...

akhirnya paras rupa bukan lagi penanda aras kepada hubungan couple2 ni...

dah mula pandang harta pulak.. muka xensem xpe.. jnji ada harta...

CINTA sahaja xboleh bagi makan la.. mesti mau ada kerjaya.. mesti mau ada wang...

perempuan mesti nak lelaki yg soleh,warak, sembhyang tak tinggal punya... tapi empunya diri xsolehah pown.. sembhyng jauh sekali.. cam ne tu??

kena win win jugak la... bnyak kwn2 aku.. bf sembhyg punya org.. n dpt gf smbhyg punya org jugak... jodoh diowng kot.. ALHAMDULLILAH...







Ciri-ciri insan yg soleh dan solehah


1. Sentiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.

2. Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidupnya.

3. Mati syahid adalah cita cita hidup yang tertinggi.

4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.
5. Ikhlas dalam beramal.
6. Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah taala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt
12. Selalu berinfaq samada dalam keadaan lapang mahupun sempit.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah diantara mereka.
14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi mungkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia, sentiasa saling membetulkan sesama ikhwan dan tawadhuk penuh kepada Allah swt.
17. Berkasih sayang dan penuh pengertian kepada keluarga.


Tugas-tugas dan kewajipan lelaki soleh:


1. Mencari nafkah (belanja hidup)
2. Berjihad Fisabilillah.
3. Melindungi dan membela kaum yang lemah dan tertindas.
4. Memimpin, mendidik dan berlaku adil terhadap isteri.


WANITA SOLEHAH di dunia adalah LEBIH CANTIK, LEBIH INDAH DAN LEBIH BAIK dari bidadari di syurga 


Bila datang lelaki yang COMEL AGAMANYA..bukan dia ustaz, bukan tok guru, bukan ulama, HANYA ORANG BIASA..tetapi, sembahyang 5 waktu, tak makan haram, tutup aurat dan ada orang AJAR DI SURAU..DIA PERGI walaupun seminggu 2 kali, dah dikira baik pada agama..KAHWINKAN SEGERA dengan lelaki baik seperti itu, walaupun jalan kaki, naik motor..tak ada kereta kerana REZEKI DI TANGAN ALLAH bukan di tangan manusia.. 


No comments :

Post a Comment